Nyheder

Published on januar 21st, 2015 | by Claus Holm

0

Version2 spørgsmål og svar

Til artiklen Mindre kontrol med testhåndværkeren, tak på Version2 har jeg svaret på nogle spørgsmål som ekstra kilde.

Hvis du skulle sætte nogle overskrifter på, hvad kommer så til at dominere softwaretests her i 2015 og den nære fremtid (ser du fx at de traditionelle fagsiloer mellem udviklere og testere bliver nedbrudt?)

Jeg ser og hører, at der stilles større og større krav til, at løsningerne er testet og at leverandøren kan dokumentere, hvad og hvordan man tester. Eksempelvis ifm. nogle af de større udbud, som ude i år.

Derudover ser jeg også, at virksomheder som ikke har prioriteret test tidligere, er begyndt at se behovet for at teste eksempelvis både funktionelt og performancemæssigt, typisk affødt af problemer man oplever, når løsninger (eller ændringer) er lagt i produktion. Der er en øget opmærksomhed på, at man skal have flyttet tiden brugt på brandslukning i produktion til test før løsningerne lægges ud.

Oplever du, at automatiske tests vinder terræn på bekostning af manuelle tests?

Jeg ser mere, at det bruges som supplement til den manuelle test, end at man egentlig flytter test fra manuel til automatiseret. Dermed bliver den samlede mængde gennemført test større end tidligere.

Der sker en del forsøg rundt omkring på at automatisere via brugergrænsefladen, men dette kræver både teknisk og forretningsmæssig indsigt. Der dog de færreste, som har begge kompetencer i én og samme person, så der er fortsat brug for profiler fra både udvikling over tekniske testere til forretningens repræsentanter.

Hvad bliver efter din mening nøglen til succesfulde softwaretests i den nære fremtid?

Mange taler lige nu om continius integration og delivery, og har visioner om, at man automatisere hele processen fra udvikling til løsningen lægges i produktion, men har ikke nødvendigvis styr på selve processen. Jeg mener, man først og fremmest bliver nødt til at få styr på hele processen fra krav over udvikling til test og idriftsætning. Når først man har styr på processen, kan man begynde at automatisere den.

Der er trods alt stor forskel på mindre stand alone løsninger og så store forretningssystemer med mange integrationer, så jeg tror man skal være varsom med at tro, at automatisering er nøglen til al succes.

På den tekniske side er det vigtigt med testmiljøer som af spejler den virkelighed, man er i, at man ofte har sin software i flere versioner; en løsning som er i drift og en løsning indeholdende fremtidige ændringer / tilføjelser. Derudover også, at man har styr på sine testdata og at disse afspejler virkeligheden og ikke er (for) konstruerede.


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑
  • Kort om Holm IT

    Holm IT hjælper kunder og deres leverandører til succes, når de tager nye IT systemer i brug eller laver ændringer til eksisterende løsninger.

    Ring på: 22 48 24 68

  • Holm IT støtter

  • hus forbi
  • Find mig her

    twitterfacebooklinkedin

UA-39534610-1